Τετάρτη, 1 Φεβρουαρίου 2017

ΠΕΑΛΣ: ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ 2016-2020 ΕΞΩΘΕΣΜΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΜΕ ΘΕΣΜΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ Τα Στρατηγικά Σχέδια συντάσσονται από τα νομοθετικά κατοχυρωμένα για το σκοπό αυτό όργανα και δεν υποκαθίστανται από "τρίτους"

Email This
Αρ.Πρωτ.: Φ.100/A/16/17

Eπειδή πρόσφατα συγκροτήθηκε Επιτροπή στο ΥΝΑΝΠ  η οποία έχει σαν αποστολή να εξετάσει την αναγκαιότητα τροποποίησης του Οργανισμού του, προκαλεί μεγάλο προβληματισμό και πάντως δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαίο -ενώ η σκοπιμότητα είναι κατανοητή - ενόψει κατάρτισης και κατάθεσης ενός πολυνομοσχεδίου με αμφιβόλου αποτελεσματικότητας διατάξεις, να κυκλοφορεί από τον Πρόεδρο της συγκεκριμένης Επιτροπής μελέτη που εκπονήθηκε από σπουδαστές της ΕΣΔΔΑ με τίτλο "ΣτρατηγικόΣχέδιο Λ.Σ. – ΕΛ. ΑΚΤ." με την οποία καθορίζονται οι στόχοι του Σώματος για την πενταετία 2016-2020.

Πριν προβούμε σε σχολιασμό εδικών σημείων που σταχυολογήθηκαν ενδεικτικά,  τονίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 12 του ΠΔ 103/2014 η εκπόνηση ενός τέτοιου στρατηγικού σχεδίου αποτελεί αρμοδιότητα του Συμβουλίου Επιτελικού Σχεδιασμού το οποίο εισηγείται στην πολιτική ηγεσία για:

α) τους μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους του Σώματος για την εκπλήρωση της αποστολής του και την εφαρμογή μέτρων για τη βελτίωση της οργανωτικής δομής και της λειτουργίας του με στόχο την αποδοτικότερη και αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων του,
β) το σχεδιασμό προς υλοποίηση των αναγκαίων προληπτικών και κατασταλτικών γενικών μέτρων αστυνόμευσης, ασφάλειας και προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, ιδιαίτερα επί γεγονότων που μπορεί να προκαλέσουν κρίσεις ή αφορούν την εφαρμογή του εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού, τους Κανόνες Εμπλοκής και τα Σχέδια Διαχείρισης Κρίσεων,
γ) την ιεράρχηση προς κάλυψη των αναγκών του Σώματος σε προσωπικό, εξοπλισμό και μέσα, ιδίως στο πλαίσιο κατάρτισης του ετήσιου προϋπολογισμού, του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και του ετήσιου προγράμματος προμηθειών,
δ) τη βελτίωση των συστημάτων εκπαίδευσης και διοίκησης του προσωπικού καθώς και του πλαισίου υπηρεσιακής εξέλιξης, καταστάσεων και αμοιβών του.
ε) θέματα που αφορούν στην υποστήριξη της ναυτιλίας.
στ) κάθε άλλο θέμα που του ανατίθεται από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Περαιτέρω, επί της μελέτης:

Σελ. 18 - «Η πολιτική αστάθεια επηρεάζει τη δομή και την οργάνωση του Λ.Σ. λόγω της συχνής μεταβολής της πολιτικής ηγεσίας. Επιπλέον, η λειτουργία του Λ.Σ. επηρεάζεται καταλυτικά από τη μικρής διάρκειας θητεία του Αρχηγού του Λ.Σ. (διετία).
 Ως προς το νομικό πλαίσιο του Λιμενικού Σώματος, παρατηρείται ότι είναι πλέον σταθερό και με βάση το νόμο του 2011, μπορεί να χαρακτηριστεί και ως σύγχρονο, σε αντίθεση με το παρελθόν που λάμβανε χώρα συχνή μετακίνηση του Λ.Σ.  από το ένα καθ’ύλην αρμόδιο Υπουργείο στο άλλο».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Οι εν λόγω διατυπώσεις αποτελούν μία πραγματικότητα την οποία πρωτίστως θα πρέπει να λάβει υπόψη ο Πρόεδρος της Επιτροπής με την οποία επιχειρείται ακόμη μία αλλαγή παρά τους ατυχείς διοικητικούς πειραματισμούς της περιόδου 2009-2013.
Το πώς επηρεάζεται καταλυτικά η λειτουργία του ΛΣ από τη μικρή θητεία του Αρχηγού – σημειώνεται ότι η θητεία δύναται να παραταθεί για έναν ακόμη χρόνο – μένει να αποδειχτεί.

Σελ. 20 - «Υπό τις διαμορφωμένες συνθήκες λοιπόν, οι υπηρετούντες στο Λιμενικό έχουν δει τις οικονομικές τους απολαβές να μειώνονται, αν και έχει ληφθεί η μέριμνα των ειδικών μισθολογίων για τους ένστολους».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Θα πρέπει να αναλυθεί ποια η μέριμνα των ειδικών μισθολογίων για τους ένστολους. Η πραγματικότητα είναι οτι καμία μέριμνα δεν έχει ληφθεί όπως επίσης δεν έχει υπάρξει κανένας σεβασμός στις τελεσίδικες αποφάσεις του ΣτΕ για τους μισθούς μας.

Σελ. 25 - «Σκοπός, εν προκειμένω, δεν καθίσταται απλά η ικανοποίηση της ελληνικής ή και της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης, αλλά πρωτίστως, η σωτηρία ανθρώπινων ζωών.
Συνεπώς, η συγκεκριμένη στρατηγική προσέγγιση μπορεί να αποτυπωθεί και ως συνδρομή του Λ.Σ. στη διασφάλιση της ποιοτικής και ασφαλούς ζωής κάθε ατόμου, ημεδαπού ή αλλοδαπού».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Το ΛΣ  καθημερινά συνεισφέρει στη διασφάλιση της ζωής των πολιτών ημεδαπών και αλλοδαπών, τα αποτελέσματα είναι απτά και παρέλκει ο οποιοσδήποτε σχολιασμός.

Σελ. 26 - «Στο πλαίσιο αυτό, το Λ.Σ.  πρέπει να κατευθύνει τους πόρους του προς την άρτια εκπαίδευση του προσωπικού, την πρόσληψη ικανών στελεχών, τη διεύρυνση των συνεργασιών του σε επίπεδο Ε.Ε.. Επίσης, θα πρέπει να συνεχίσει να αξιοποιεί πλήρως τους πόρους από τα διαρθρωτικά ταμεία και τις δυνατότητες συγχρηματοδότησης».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Θα πρέπει να αναλυθεί τι από τα προαναφερόμενα δεν πράττει το ΛΣ σήμερα.

Σελ. 26 - «Η ασφάλεια των πολιτών ημεδαπών και αλλοδαπών, καθώς επίσης και η προάσπιση των εθνικών συμφερόντων αποτελεί προτεραιότητα του Λ.Σ. Το Λ.Σ. οφείλει να διασφαλίζει τα ελληνικά θαλάσσια σύνορα και να αποτρέπει προκλήσεις και απειλές. Οι παραπάνω δράσεις θα πρέπει να συμμορφώνονται με την αρχή της αειφορίας προκειμένου να ενισχυθεί η οικονομική ανάπτυξη της χώρας με σεβασμό στο θαλάσσιο περιβάλλον και τον άνθρωπο».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Το ΛΣ το πράττει καθημερινά.

Σελ. 30 - «Μέχρι το τέλος της επόμενης πενταετίας θα καταβληθούν προσπάθειες προκειμένου να αναβαθμιστεί η ποιότητα σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες του Λ.Σ.
Για τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών του Λ.Σ. θα αξιολογούνται ανά Κεντρικό Λιμεναρχείο και στο σύνολο από την αρμόδια κεντρική υπηρεσία τα παράπονα των πολιτών προκειμένου να αποτελέσουν ευκαιρίες για ανάπτυξη και βελτίωση.
Δείκτης αξιολόγησης της επίτευξης του στόχου αποτελεί το ποσοστό των προβλημάτων που τέθηκαν από τους πολίτες υπό τη μορφή παραπόνων και επιλύθηκαν προς το σύνολο των τεθέντων προβλημάτων.
Στόχο αποτελεί η επίλυση του 25% των ζητημάτων που τίθενται σε ετήσια βάση».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Η ποιότητα όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΛΣ είναι υψηλή συνεχώς. Μένει να αποδειχτεί που διαπιστώνονται προβλήματα. Η μέθοδος της στοχοθεσίας βάσει καταγγελιών δεν επιδέχεται σχολιασμό.   

Σελ. 32 - «Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο όλες οι προσλήψεις στο Λ.Σ. διενεργούνται από το Υπουργείο Ναυτιλίας εγείροντας ζητήματα αξιοκρατίας και διαφάνειας των διαγωνισμών.
Έχοντας ως στόχο την αντιμετώπιση της απαξίωσης των δομών του Λ.Σ. και της στοχοποίησης των στελεχών του, προτείνουμε την διενέργεια του συνόλου των διαγωνισμών κατάταξης αποκλειστικά είτε μέσω ΑΣΕΠ είτε μέσω ΕΣΔΔΑ είτε μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Δείκτη μέτρησης θα αποτελέσει το ποσοστό των αξιοκρατικών προσλήψεων μέσω ενός από τους τρεις παραπάνω φορείς στο σύνολο των προσλήψεων του προσωπικού.
Επιδιωκόμενη τιμή ορίζεται το ποσοστό της τάξης του 100% για τα νεοδιόριστα στελέχη του Λ.Σ. εντός του πρώτου έτους από την εφαρμογή του εν λόγω Επιχειρησιακού Σχεδίου, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν τους μνημονιακούς περιορισμούς».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Τα στελέχη του ΛΣ έχουν καταξιωθεί στην κοινωνία από τη συνολική τους προσφορά. Δεν υπάρχει καμία μέτρηση που να δείχνει το υψηλό μορφωτικό επίπεδο των στελεχών του, το υψηλότερο στην Ελληνική δημόσια διοίκηση. Η ΠΕΑΛΣ έχει καταθέσει την προτασή της για προσλήψεις στελεχών έτοιμων από άποψη σπουδών από την αγορά εργασίας, μέσω ΑΣΕΠ και την περαιτέρω καταρτισή τους σε ανάλογες σχολές (πρόταση που δυστυχώς την παρούσα χρονική στιγμή δεν λαμβάνεται υπόψη απο τη νέα πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ).

Σελ. 34 - «Ταυτόχρονα, δεδομένων των πολιτικών εξελίξεων και του γενικότερου κλίματος έντασης που επικρατεί παγκοσμίως, το προσωπικό σε όλα τα σώματα ασφαλείας, ιδιαίτερα δε αυτό του Λ.Σ., λόγω της συνεχούς αλληλεπίδρασης με το αντίστοιχο λιμενικό της Τουρκίας, θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει όλες τις τυχόν απρόβλεπτες ή και έκρυθμες καταστάσεις που ενδέχεται να προκύψουν. Αυτό, μεταξύ άλλων, μπορεί να επιτευχθεί μέσω εντατικότερων και πιο στοχευμένων σεμιναρίων τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο (για παράδειγμα τεχνικές διαπραγματεύσεων κλπ).
Δεδομένων των παραπάνω θα μπορούσε ο στόχος αυτός να υλοποιηθεί πληρέστερα μέσω της εντατικότερης και προσαρμοσμένης στις σύγχρονες ανάγκες, επιμόρφωσης υψηλόβαθμων στελεχών του προσωπικού  σε αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού ή σε Διεθνείς Οργανισμούς, σε περιπτώσεις που αυτό κρίνεται πρόσφορο καθώς και συνεργασία με τους φορείς αυτούς για ανταλλαγή «τεχνογνωσίας.
Οι δείκτες που θα μας αποδείκνυαν την αποτελεσματικότητα της δράσης αυτής θα είναι η βελτίωση της δράσης του προσωπικού στα σχετιζόμενα με την επιμόρφωση αντικείμενα.
Οι επιδιωκόμενες τιμές είναι δύσκολο να προσδιορισθούν, καθώς τα αντικείμενα επί των οποίων χωρεί επιμόρφωση είναι πολλά και διαφορετικά. Λαμβάνοντας ως δεδομένη, όμως, την top-down διάρθρωση της διοίκησης, θα μπορούσαμε να υπολογίσουμε κατά προσέγγιση το ποσοστό συμμετοχής του προσωπικού μεταξύ 15-20% ανά έτος και σε βάθος πενταετίας το ποσοστό να αγγίξει το 100%, καθώς οι επιμορφώσεις αυτές απευθύνονται κυρίως σε υψηλόβαθμα στελέχη που κατ’ επέκταση θα προβούν σε σχεδιασμό πολιτικής που θα εφαρμόσουν οι υφιστάμενοί τους».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Το ΛΣ διασώζει ανθρώπινες ζωές καθημερινά. Η πολιτική της Τουρκίας είναι γνωστή. Το επίπεδο γνώσεων και επάρκειας των στελεχών του είναι γνωστά. Δεν παρέχονται στοιχεία που να αποδεικνύουν τις συγκεκριμένες υποδείξεις.

Σελ. 36 - «Το βάρος πέφτει κυρίως στο Λ.Σ., το οποίο καλείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Το ΛΣ προσαρμόστηκε, ανταπεξέλθηκε και ανταπεξέρχεται στα νέα δεδομένα με ιδιαίτερη επιτυχία γιατί αποτελεί ένα μικρό ευέλικτο διοικητικό σχήμα με στελέχη υψηλά μορφωμένα και με αντίστοιχη κατάρτιση.

Σελ. 37 - «δείκτης μπορεί να χρησιμοποιηθεί η μείωση των θυμάτων και η διάσωση περισσοτέρων συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, κατ’ αναλογία του αριθμού των ατόμων που εισρέουν. Σε αυτόν τον απαιτητικό στόχο οφείλουμε να θέσουμε ένα ξεκάθαρο δείκτη μέτρησης. Ως δείκτης μέτρησης ορίζεται ο χρόνος απόκρισης των λιμενικών αρχών σε συμβάντα καταστροφών (πχ ναυάγια).
Λαμβάνοντας υπόψη τη Συμφωνία που έχει συναφθεί μεταξύ Ε.Ε. – Τουρκίας για το προσφυγικό, σύμφωνα με την οποία για κάθε πρόσφυγα που επιστρέφει στην Τουρκία από την ελληνική επικράτεια, ένας πρόσφυγας θα εγκαθίσταται σε χώρα της Ε.Ε., ως δείκτης μέτρησης τίθεται αυτός της συμφωνίας».
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Είναι προφανές ότι οι συγκεκριμένες καταστάσεις δεν μπορούν να ποσοτικοποιηθούν γιατί αστάθμητοι παράγοντες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, από πολιτικές καταστάσεις έως ο καιρός.

Σελ. 39 - «Επιδιωκόμενη τιμή ανά έτος ορίζεται αύξηση της τάξεως του 10% των περιστατικών που αντιμετωπίστηκαν επιτυχώς.
Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν είναι η αποτελεσματικότερη χρήση των Περιπολικών Ανοιχτής Θαλάσσης, η αύξηση των ελέγχων στα λιμάνια και ιδίως αυτών που βρίσκονται πλησίον των θαλάσσιων συνόρων μας και η συνεργασία με τις γειτονικές χώρες και ειδικά με την Τουρκία». 
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Είναι προφανές ότι τα παραπάνω ήδη υφίστανται. Πολλές όμως συγκεκριμένες καταστάσεις δεν μπορούν να ποσοτικοποιηθούν γιατί αστάθμητοι παράγοντες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και πολλές φορές δεν βοηθούν στην επιτυχή εξαγωγή συμπερασμάτων ή και της αποτελεσματικότητας (π.χ. η συνεργασία με την Τουρκία).

ΤΕΛΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΑΛΣ: Εν κατακλείδι και συμπερασματικά λέμε οτι η ως άνω παρέμβαση του Προέδρου έστω με την μορφή μιας μελέτης είναι μια εξωθεσμική παρέμβαση θεσμικού χαρακτήρα.
Χρήσιμο θα ήταν όμως να την μελετήσει προτίστως ο ίδιος και όσοι τον διόρισαν να προεδρέυσει της εν λόγω επιτροπής και του "παρήγγειλαν" ένα νέο Οργανισμό, σύμφωνα με την βούληση και τις επιδιώξεις τους.
Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης ομολογουμένως μας εξέπληξαν ευχάριστα, όπως εκείνα των δυνατών και αδύνατων σημείων της μελέτης γιατί ενισχύουν την δική μας διαχρονικά επιχειρηματολογία. Δεν γνωρίζουμε αν εξυπηρετείται η δική τους.
Ας δούμε λοιπόν τι αποδέχονται και τι μέμφονται.
Αποδέχονται (δυνατά σημεία) ότι το Λιμενικό Σώμα είναι ένας Οργανισμός που σύμφωνα με τα μέσα που κάθε φορά έχει στην διάθεσή του, πράττει πολύ περισσότερα και αποτελεί εγγύηση για την αποτελεσματική λειτουργία του φορέα του ΥΝΑΝΠ. Αντίθετα μέμφονται (αδύνατα σημεία):

ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
·         Συχνές αλλαγές διοικήσεων
·         Συχνές εκ βάθρων αλλαγές σε ολόκληρη την οργανωτική δομή
·         Ανεπαρκείς οικονομικοί πόροι για αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών
·         Πληθώρα αρμοδιοτήτων των αξιωματικών
·         Περιορισμένη δια βίου εκπαίδευση του προσωπικού
·         Η ελλιπής νομική προστασία από το Δημόσιο για νόμιμες ενέργειες του προσωπικού κατά την άσκηση των καθηκόντων του
·         Μη ελεγχόμενο σύστημα αξιολόγησης, κρίσεων, προαγωγών, μεταθέσεων και προσλήψεων
·         Υποστελέχωση υπηρεσιών
·         Περιορισμένες προσλήψεις
·         Απουσία κινήτρων για στελέχωση Λιμενικών Αρχών
·         Ο εμβολιασμός του προσωπικού εναπόκειται αποκλειστικά στη δική τους ευθύνη
·         Απουσία Αυτοτελούς Σχολής Λιμενικού Σώματος Αξιωματικών και Υπαξιωματικών
·         Έλλειψη στοχοθεσίας
·         Αδρανής θεσμός εθελοντικής δράσης

Καταλήγοντας υπογραμμίζουμε ξανά ότι καταρχήν τέτοιου είδους σχεδιασμοί, καθώς είναι στρατηγικής και υψίστης σημασίας για τη δομή, τη λειτουργία και τον τρόπο διαχείρισης του Οργανισμού που υπηρετούμε και το προσωπικό αυτού, πρέπει να αποτελούν αντικείμενο μόνο του νομοθετικά κατοχυρωμένου οργάνου που είναι το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού, όπως ακριβώς προβλέπεται στο άρθρο 12 του ΠΔ 103/2014.

Για αυτό λοιπόν ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ τα παραπάνω σημεία - δυνατά και αδύνατα - με τα οποία συμφωνούμε και έχουν θετικό πρόσημο να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από το προαναφερόμενο Συμβούλιο, ως θεσμικό υπηρεσιακό Όργανο εξειδικευμένο για το σκοπό αυτό, και όχι μιας ''τρίτης'' Επιτροπής που δεν κατέχει τη λιμενική τεχνογνωσία για να απορρίψει ή να προσθέσει θεμελιώδεις διατάξεις στον Οργανισμό που υπηρετούμε.

Τέλος, για όσους σκέπτονται διαφορετικά και πολύ περισσότερο ενεργούν προς την κατεύθυνση της απαξίωσης του ΛΣ και της για άλλη μια φορά διάσπασης του Διοικητικού φορέα της ναυτιλίας (με την καταρχήν σύσταση ενός νέου Οργανισμού) και του περιορισμού του μόνο στον τομέα της ασφαλείας, έχουμε να πούμε ...

"Αποδεχθείτε την πραγματικότητα, σεβαστείτε την πορεία, σεβαστείτε την ιστορία του Λ.Σ.".

Όλα τα υπόλοιπα είναι πειραματισμοί άνευ ουσίας. ΤΕΛΕΙΑ.

Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος                 Ο Γενικός Γραμματέας
Δημητριος ΣΑΪΤΑΚΗΣ      Σπυρίδων ΠΑΣΣΑΚΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου