Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2012

ΠΕΑΛΣ: Επιστολή - Υπόμνημα για την εκπαίδευση στο Λ.Σ. –ΕΛ.ΑΚΤ.

Email This


Αριθμ. Πρωτ.: 67/12
 
ΠΡΟΣ:
1. Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου
κ. Κωστή ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗ

2. κ. Αρχηγό  Λ.Σ. –ΕΛ.ΑΚΤ.
Αντιναύαρχο ΛΣ ΜΠΑΝΤΙΑ Δημήτριο  

ΚΟΙΝ.:
1. κ. Υπαρχηγό Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ
Αντιναύαρχο ΛΣ ΚΟΥΝΟΥΓΕΡΗ Κωνσταντίνο
2. κ. Επιτελάρχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ
Αντιναύαρχο ΛΣ ΤΣΙΑΔΗ Δημήτριο
3. Υ.Ν.Α/Α.Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ/Π.Κ.Β΄
Αρχιπλοίαρχο ΛΣ ΤΣΑΝΤΖΑΛΟ Ευάγγελο


Κύριε Υπουργέ, Κύριε Αρχηγέ,

Στις ενημερωτικού χαρακτήρα συναντήσεις μας, σας θέσαμε σειρά ζητημάτων που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. Μεταξύ αυτών, ψηλά στην λίστα των προτεραιοτήτων μας, είναι το θέμα της εκπαίδευσης στο Λιμενικό Σώμα.

Η εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα βασικά κοινωνικά αγαθά, που η πολιτεία οφείλει να παρέχει. Καλά εκπαιδευμένα στελέχη αποτελούν «προστιθέμενη αξία» σε έναν οργανισμό και κατ’ επέκταση στο κράτος. Η ακινησία που παρατηρείται στον τομέα αυτό επί πολλά χρόνια, πιθανώς βολεύει κάποιους, σίγουρα όμως δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες και δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες των στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ. ΑΚΤ.

Εμείς, διά του παρόντος, επιχειρούμε να καταδείξουμε σε ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθούμε για την απόκτηση τεχνογνωσίας που θα έδινε νέα προοπτική στο σύστημα. Θέτοντας σε προτεραιότητα τις ανάγκες και τα «θέλω» της συντριπτικής πλειονότητας των στελεχών Λ.Σ. – ΕΛ. ΑΚΤ. ψάξαμε, ρωτήσαμε, αφουγκραστήκαμε, μάθαμε, στοχαστήκαμε και αφού καταλήξαμε, προτείνουμε:

1. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Α. Χάραξη Στρατηγικού Σχεδιασμού της πολιτικής του οργανισμού, όσον αφορά την αποστολή, τις αξίες, τους μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους σχετικά με την κατανομή των πόρων (συμπεριλαμβανομένου του κεφαλαίου και των ανθρώπων), ώστε να οδηγηθούμε στην πραγματοποίηση του οράματος των Στελεχών μας. Αφού,λοιπόν, καταρτιστεί ο στρατηγικός σχεδιασμός του Αρχηγείου, στη συνέχεια πρέπει να καθοριστεί η πολιτική βασικής εκπαίδευσης αλλά και επιμόρφωσης - ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού για τα προσεχή χρόνια με προτεραιότητα άμεσης υλοποίησης της υποχρεωτικής επιμόρφωσης όλων των Στελεχών, ανεξαρτήτως προέλευσης, σε ετήσια ή διετή βάση. 

Η διατυπωμένη/εκπεφρασμένη αυτή πολιτική βασικής εκπαίδευσης αλλά και επιμόρφωσης-ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού θα αποτελεί δέσμευση της ιεραρχίας για υλοποίηση και θα συνιστά μια σταθερή δομή, η οποία δύσκολα θα μεταβάλλεται από διαφορετικές απόψεις-θέσεις ή προσωπικές προτιμήσεις-σκοπιμότητες υπηρεσιακών παραγόντων, οι οποίοι εκ των πραγμάτων αλλάζουν συχνά.

Β. Συστηματική ανίχνευση εκπαιδευτικών αναγκών και εν συνεχεία κατάρτιση πλάνου/προγραμματισμού με ιεραρχημένες τις απολύτως αναγκαίες εκπαιδεύσεις βάσει διαθέσιμων πόρων για το επόμενο τουλάχιστον έτος συνολικά. ‘Έκτακτες εκπαιδευτικές ανάγκες θα εξετάζονται κατά περίπτωση. Ο προγραμματισμός πρέπει να απορρέει από τον στρατηγικό σχεδιασμό και να τον υπηρετεί.

Γ. Αξιολόγηση της βασικής εκπαίδευσης αλλά και των μετεκπαιδευτικών ευκαιριών για εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για το μέλλον. Ταυτόχρονα, χρειάζεται ένας συνεχής επαναπροσδιορισμός του σχεδιασμού και της στόχευσης της βασικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των στελεχών προς το βέλτιστο. Οι απόπειρες αξιολογήσεων δύνανται να στηριχθούν σε ευρέως διαδεδομένα μοντέλα προσαρμοσμένα, βέβαια, στις ιδιαιτερότητες του Λ.Σ και στα διαθέσιμα μέσα του φορέα μας. Επίσης, οι αποτιμήσεις όσον αφορά στην αποτελεσματικότητα της παρασχεθείσας επιμόρφωσης να στηρίζονται σε ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους έρευνας, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη  τις απόψεις-αναφορές, που θα κατατίθενται, των ίδιων των εκπαιδευομένων, των εκπαιδευτών, και των προϊσταμένων τους τόσο κατά την διάρκεια, όσο και μετά το πέρας μιας εκπαίδευσης. Οι γενόμενοι συσχετισμοί θα καταγράφουν απτά/μετρήσιμα εκπαιδευτικά αποτελέσματα και θα παράγουν προτάσεις για την καλύτερη εκτέλεση μιας συγκεκριμένης υπηρεσίας, την αύξηση της παραγωγικότητας/αποδοτικότητας, την ελαχιστοποίηση παραπόνων των συναδέλφων με ταυτόχρονη αύξηση του αισθήματος ικανοποίησης του προσωπικού και την καλύτερη εκπροσώπηση του οργανισμού μας σε διεθνή όργανα κ.ά. 

Τα τελευταία χρόνια γίνονται βήματα απόκτησης τεχνογνωσίας και από άλλους φορείς του ελληνικού δημόσιου τομέα στο αντικείμενο της συστηματικής ανίχνευσης και αξιολόγησης, την εμπειρία και τα πρότυπα των οποίων μπορούμε να αξιοποιήσουμε.

Απόρροια της υιοθέτησης των ως άνω συστημάτων θα είναι η πραγματοποίηση στοχευμένων εκπαιδεύσεων με ουσιαστικό ανταποδοτικό όφελος - πραγματικό αντίκρισμα και ταυτόχρονη εξοικονόμηση ανθρώπινων και υλικών πόρων. Σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας, όπου τα χορηγούμενα κρατικά κονδύλια μειώνονται συνεχώς, ο σοφός σχεδιασμός και η λήψη συνετών αποφάσεων μετά από χρήση ορθολογικών συστημάτων συντελεί στο να πάψει -ή τουλάχιστον να ελαχιστοποιηθεί-η διοχέτευση κονδυλίων σε ένα «βαρέλι δίχως πάτο», το οποίο αν ποτέ δεν μπορεί να γεμίσει τότε δεν μπορεί ποτέ να ανακουφιστεί ικανοποιητικά η ανάγκη της δίψας των ιδιοκτητών του, που δεν είναι άλλοι από τα στελέχη Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ καθώς και ο ελληνικός λαός που περιμένει την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Βασική αρχή-προϋπόθεση προκειμένου να λειτουργήσει αποτελεσματικά το προτεινόμενο ως άνω σχήμα, αποτελεί η παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλα τα στελέχη ανεξαιρέτως. Η επιλογή στελεχών θα πρέπει να στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια λαμβάνοντας υπόψη την δυνατότητα μελλοντικής αξιοποίησής τους στα εκπαιδευθέντα αντικείμενα.

2. ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ
Εισαγωγή των στελεχών μέσω ΑΣΕΠ, με την ταυτόχρονη διασφάλιση τακτικής εισροής σπουδαστών. Με τον τρόπο αυτό δίδεται η δυνατότητα πρόσληψης του εκάστοτε απαιτούμενου «γνωσιακού κεφαλαίου», διασφαλίζοντας παράλληλα την αξιοκρατία.

3. ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
α. Δημιουργία Ενιαίου Κέντρου Εκπαίδευσης Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λιμενική Ακαδημία) ανεξάρτητων από το ΠΝ, σε υφιστάμενους, διαθέσιμους χώρους. Η εισαγωγή των στελεχών στη Σχολή Υπαξιωματικών να γίνεται από εσωτερική απευθείας κατάταξη  εκ Λ/Φ, εφόσον πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις. Με τον τρόπο αυτό επειδή  έχουν ήδη λάβει στρατιωτική εκπαίδευση από τη Σχολή Λ/Φ, η εκπαίδευση τους θα είναι σύντομη μέσω σεμιναρίων με έμφαση στο τι θα διδαχθούν προκειμένου να ανταποκριθούν στα νέα τους καθήκοντα ως ΥΞ. Σε αυτή την περίπτωση δεν θα απαιτείται η παραμονή τους στη σχολή. 
β. Μελλοντική πιστοποίηση ποιότητας παρεχόμενης εκπαίδευσης στις παραγωγικές σχολές (quality assurance κατά ISO), εφόσον βέβαια υλοποιηθούν μια σειρά από άλλα βήματα προηγουμένως. 

4. ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης είναι το ζητούμενο και μπορεί να γίνει πραγματικότητα, εάν ισχύσουν τα παρακάτω:
α. Επαναπροσδιορισμός των διδασκόμενων μαθημάτων και ύλης – σύγχρονα και εξειδικευμένα συγγράμματα βάσει των νέων αναγκών του Λ.Σ.
β. Εκσυγχρονισμός των μεθόδων διδασκαλίας και αξιολόγησης των σπουδαστών για επίτευξη καλύτερων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
γ. Καταρτισμένο διδακτικό προσωπικό 
i. Πιστοποιημένοι Εκπαιδευτές, όχι απαραίτητα από κάποιο κέντρο (π.χ. ΕΚΕΠΙΣ) διότι δε μπορεί να γίνει για όλο το φάσμα των αντικειμένων μας, αλλά να εξασφαλίζεται ότι ο κάθε εκπαιδευτής διαθέτει: 
α) τις απαιτούμενες γνώσεις (μέσω σχετικών σπουδών-υπηρεσιακών εκπ/σεων-προϋπηρεσία π.χ. τουλάχιστον 5 ετών σε ένα συγκεκριμένο υπηρεσιακό αντικείμενο) και 
β) βασικές γνώσεις εκπαίδευσης ενηλίκων και μεθοδολογίας διδακτικής. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω ΙΝΕΠ.
ii. Πρόνοια για τις αμοιβές διδασκόντων, εξεταστών-διορθωτών, συγγραφέων συγγραμμάτων. 
δ. Αποτίμηση των αποτελεσμάτων της παρασχεθείσας εκπαίδευσης και από την πλευρά των εκπαιδευομένων, στο πρότυπο του αναπτυχθέντος ως ανωτέρω μοντέλου.

5. ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

α. Δημιουργία Σχολής Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. στο πρότυπο της αντίστοιχης σχολής της ΕΛ.ΑΣ [σχετικό π.δ. 190/9-7-96 (ΦΕΚ 153 Α’ /96)]
β. Δημιουργία μητρώου εκπαιδευτών (σε διάφορα εκπαιδευτικά αντικείμενα) για όλη την επικράτεια ώστε να υπάρχει και αποκεντρωμένη φιλοσοφία μετεκπαιδεύσεων και να εξοικονομούνται και πόροι.
γ. Πιστοποίηση ποιότητας παρεχόμενων μετεκπαιδεύσεων (quality assurance κατά ISO). 

Αναγκαία επίσης είναι:
α. Η συνεχής παρακολούθηση των συστημάτων εκπαίδευσης (benchmarking) σωμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού με παρόμοια χαρακτηριστικά αλλά και λοιπών φορέων της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, ίσως ακόμη και ιδιωτικών εταιρειών, προς αναζήτηση καλών πρακτικών-παραδειγμάτων. 
β. Η Εκμετάλλευση κοινοτικών κονδυλίων (ΕΣΠΑ, κλπ). Πρότυπο εκμετάλλευσης αυτής της δυνατότητας αποτελεί η Φινλανδία. 
γ. Η διερεύνηση για εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή τουλάχιστον μικτές μορφές εκπαίδευσης.  Χρησιμοποιείται ευρέως στην Αυστραλία, Αμερική, αλλά και χώρες της Ε.Ε. (Εσθονία-Ρουμανία). Οι ένοπλες δυνάμεις μας, έχουν σημειώσει σημαντικά βήματα σε αυτό το πεδίο, π.χ. το ΓΕΝ έχει αποστείλει εδώ και χρόνια στελέχη για μεταπτυχιακό στην Αμερική σε αυτό το αντικείμενο και αξιοποίησε κατάλληλα τις αποκτηθείσες γνώσεις.

Κύριε Υπουργέ, Κύριε Αρχηγέ,

Στην κοινωνία της γνώσης, η επένδυση στη βασική εκπαίδευση και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση του προσωπικού αποτελεί υποχρέωση υψηλής προτεραιότητας με πολλαπλά οφέλη για τα ίδια τα στελέχη, το Λιμενικό Σώμα και εν τέλει για το ελληνικό κράτος. Πιστεύουμε, ότι με συστηματική και μεθοδευμένη δουλειά σε συνδυασμό με την κατάλληλη αξιοποίηση των τυχόν προσφερόμενων δυνατοτήτων και ευκαιριών, μπορεί να υλοποιηθεί το όραμα των Στελεχών του Λ.Σ –ΕΛ .ΑΚΤ. για βελτιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε εθνικό (κεντρικό και τοπικό), ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Αναμένοντας την πρωτοβουλία σας, παραμένουμε στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινήσεις ή πληροφορίες.

Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος                 Ο Γενικός Γραμματέας
Δημήτριος ΣΑΪΤΑΚΗΣ        Σπυρίδων ΠΑΣΣΑΚΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου