Παρασκευή, 30 Μαρτίου 2012

Απάντηση κ. Υφ.ΠτΠ σε αναφορά Βουλευτών με θέμα: Αιτήματα του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας. Επιστολή εκπροσώπων συνδικαλιστικών φορέων προς τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Email This
ΣΧΕΤ. : Π.Α.Β. 2877/ 01-03-2012, 2886/ 01-03-2012, 2979/ 06-03-2012, 2982/ 06-03-2012 και 3089/ 12-03-2012.

Σε απάντηση των ανωτέρω αναφορών, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Α. ΠΛΕΥΡΗΣ, Γ. ΑΝΑΤΟΛΑΚΗΣ, Ε. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ και Ε. ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ, σε ό,τι μας αφορά, σας γνωρίζουμε ότι, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη καταβάλλει συστηματικές και μεθοδικές προσπάθειες για την αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και τη μετεξέλιξή τους σε σύγχρονα και με ακόμη πιο ενισχυμένες επιχειρησιακές δυνατότητες Σώματα, τα οποία να μπορούν να εγγυηθούν, στον υψηλότερο δυνατό βαθμό, το ασφαλές περιβάλλον που ζητάει ο πολίτης, με πλήρη σεβασμό στα δικαιώματα του ανθρώπου. Στο πλαίσιο αυτό, η επίλυση των προβλημάτων και η προστασία του προσωπικού, αποτελεί αντικείμενο πρώτης προτεραιότητας και καθημερινή επιδίωξή μας. Σε κάθε δε περίπτωση αντιμετωπίζουμε το ένστολο προσωπικό και τους λοιπούς εργαζόμενους του Υπουργείου μας ως λειτουργούς, επαγγελματίες και οικογενειάρχες, με στόχο την προστασία τους και την περαιτέρω αναβάθμιση της θέσης τους.

Πέραν αυτών, επισημαίνεται ότι, η μέριμνα και η φροντίδα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας και των λοιπών Υπηρεσιών του Υπουργείου, είναι διαρκής και εκδηλώνεται με υπευθυνότητα, αποφασιστικότητα και ποικιλοτρόπως. Είναι βέβαιο ότι, συμβάλλει θετικά η αναγνώριση και η ηθική επιδοκιμασία της προσφοράς του προσωπικού. Η Πολιτεία έχει υποχρέωση να στέκεται στο πλευρό όλων εκείνων οι οποίοι μοχθούν, καθημερινά, για την προστασία του κοινωνικού συνόλου και την εξασφάλιση, μεταξύ άλλων, των απαραίτητων συνθηκών ηρεμίας και γαλήνης, ώστε να διατηρηθεί και να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή.


Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνεται ότι, η τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας για την προστασία του ένστολου προσωπικού από κινδύνους που ενδέχεται να προκύψουν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, αποτελεί βασικό μέλημα και σταθερό στόχο του Υπουργείου μας και των Αρχηγείων των εν λόγω Σωμάτων. Άλλωστε, η διαρκής προσπάθεια και μέριμνα για τη δημιουργία των απαραίτητων, υποδομών και συνθηκών, καθώς και η λήψη των αναγκαίων μέτρων προς διασφάλιση της προστασίας του εν λόγω προσωπικού, αποτελεί προαπαιτούμενο για τη χάραξη και την εφαρμογή μιας σύγχρονης και αποτελεσματικής αντεγκληματικής πολιτικής. Για το λόγο αυτό αναλαμβάνουμε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να λαμβάνονται όλα εκείνα τα μέτρα που είναι αναγκαία για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και συνθηκών, προς διασφάλιση της προστασίας του. 

Ειδικότερα για την υγιεινή και την ασφάλεια του ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας εφαρμογής τυγχάνει το π.δ. 45/2008 «Μέτρα υγιεινής και ασφάλειας ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας», με τις επιμέρους διατάξεις του οποίου προσδιορίζονται τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για την αποτροπή των κινδύνων, στους οποίους εκτίθεται το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας κατά την εκτέλεση του υπηρεσιακού καθήκοντος, όπως είναι ο ιατρικός έλεγχος, η εκπαίδευση, η χρήση των πρόσφορων κατά περίπτωση μέσων, ώστε να εξασφαλίζεται η υγεία και η ασφάλειά του. Επίσης, καθορίζονται οι διαδικασίες και τα αρμόδια όργανα για την εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων. Στο πλαίσιο αυτό, για την εφαρμογή των διατάξεων του εν λόγω π.δ/τος, πραγματοποιήθηκε ενδελεχής έλεγχος για την καταγραφή των υφισταμένων απαιτήσεων, τόσο των Υπηρεσιών όσο και του προσωπικού, έτσι ώστε να εφοδιαστούν με τον απαιτούμενο υλικοτεχνικό εξοπλισμό (αλεξίσφαιρα γιλέκα, κράνη αστυνομικών επιχειρήσεων, φορητούς πομποδέκτες, λεωφορεία μεταγωγής κρατουμένων, αλεξίσφαιρες σκοπιές κ.λπ.). Περαιτέρω, στη διάταξη του άρθρου 2 παρ.2 του ανωτέρω π.δ/τος προβλέπεται ο Ιατρός Εργασίας, ο οποίος είναι αρμόδιος για τον ιατρικό έλεγχο του ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, την παρακολούθηση της υγείας και των συνθηκών εργασίας του, με πρόγραμμα που καθορίζεται από την αρμόδια Διεύθυνση του Αρχηγείου, η οποία ασκεί το σχετικό έλεγχο, την εποπτεία και το συντονισμό των ενεργειών (άρθρο 7, παρ.7 του Π.Δ. 45/2008). Προς υλοποίηση της συγκεκριμένης πρόβλεψης, με την υπ’ αριθ. 6015/28/20-α΄ από 24-11-2011 πράξη του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, προκηρύχθηκε διαγωνισμός πρόσληψης Ιατρού ειδικότητας «Ιατρού εργασίας»,ακολούθως, με το από 14-02-2012 π.δ. (Φ.Ε.Κ. Γ΄ 182/16-02-2012), πραγματοποιήθηκε ο διορισμός αυτού και αναμένεται η τοποθέτησή του.

Στα πλαίσια των ανωτέρω προσπαθειών εντάσσεται και η ανάληψη πρωτοβουλίας προκειμένου να θεσπιστεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο για το ένστολο προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος. Ειδικότερα, καταρτίσθηκε, σχέδιο προεδρικού διατάγματος με τίτλο «Μέτρα υγιεινής, ασφάλειας και προστασίας της υγείας του ένστολου προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος για την αποτροπή του επαγγελματικού κινδύνου κατά τις δραστηριότητες με εγγενείς ιδιαιτερότητες». Το σχέδιο αυτό κανονιστικής πράξης εγκρίθηκε από το αρμόδιο Συμβούλιο Υγιεινής και Ασφάλειας Εργασίας (Σ.Υ.Α.Ε.) του Υπουργείου Εργασίας και  Κοινωνικής Ασφάλισης και  στη συνέχεια  προωθήθηκε,  περαιτέρω,  προς  συνυπογραφή και από τους λοιπούς συναρμόδιους Υπουργούς. Ωστόσο, κατά το στάδιο αυτό το εν λόγω σχέδιο ρυθμίσεων έτυχε επεξεργασίας από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), το οποίο με έγγραφό του γνωστοποίησε ότι η προκαλούμενη δαπάνη είναι πέραν των προβλέψεων του προϋπολογισμού και απαιτείται επανεκτίμηση.

Επιπροσθέτως, για την ενίσχυση του επιπέδου αυτοπροστασίας του προσωπικού έχουν δοθεί εντολές και κατευθύνσεις, προς τα Αρχηγεία των Σωμάτων Ασφαλείας, για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού και την χορήγηση των απαραίτητων ατομικών εφοδίων και λοιπών δημοσίων ειδών, ώστε να προστατεύεται, αποτελεσματικά, από ενδεχόμενες βίαιες πράξεις στρεφόμενες κατ’ αυτού. Επίσης, έχουν δοθεί οδηγίες και κατευθύνσεις για την πιστή τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, με στόχο την πρόληψη και την αποτροπή κινδύνου προσβολής – μόλυνσης από λοιμώδη νοσήματα τόσο σε ατομικό επίπεδο (εμβολιασμός, χρήση γαντιών, συχνό πλύσιμο χεριών κ.λπ.) όσο και σε χωροταξικό, όπως είναι ο καθαρισμός και η απολύμανση χώρων, η αραίωση κρατουμένων στους χώρους κράστησης.

Σε ότι ειδικότερα αφορά στα οικονομικά αιτήματα του ανωτέρω προσωπικού διευκρινίζεται ότι, οι μεταρρυθμίσεις στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, συμπεριλαμβανομένου και του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας, εξετάζονται κάθε φορά, με βάση την κυβερνητική πολιτική για τους μισθούς και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας. Ειδικότερα, σημειώνεται ότι, η εφαρμοζόμενη μισθολογική πολιτική καθορίζεται από το συνερωτώμενο Υπουργείο Οικονομικών, με πρωτοβουλία του οποίου προωθούνται και οι σχετικές με αυτή μεταρρυθμίσεις.

Όπως είναι γνωστό, η ακολουθούμενη εισοδηματική πολιτική, καθορίστηκε, μεταξύ άλλων με την ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων, του ν. 3986/2011 «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», των εφαρμοστικών νόμων, καθώς και με την ψήφιση του ν. 4024/2011 (Φ.Ε.Κ. 226/ 27-10-2011) «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», για την αντιμετώπιση της σημερινής, πρωτόγνωρα, δύσκολης οικονομικής συγκυρίας και της δημοσιονομικής κρίσης. 

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 παρ. 2 του ν. 4024/2011, οι κατηγορίες υπαλλήλων ή λειτουργών που αναφέρονται στις διατάξεις του μέρους Β΄ του ν. 3205/2003, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, εξαιρούνται από το ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, λόγω της υπαγωγής των συγκεκριμένων κατηγοριών σε ειδικά μισθολόγια.

Περαιτέρω, πρόσφατα, δημοσιεύθηκε στο φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (τ. Α. 28) ο ν. 4046/2012 «Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου του Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις, για τη μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας». Στο παράρτημα V2 του εν λόγω νόμου προβλέπεται η θέσπιση, μέχρι τον Ιούνιο του έτους 2012, διατάξεων με ρυθμιστικό αντικείμενο τη μείωση των «ειδικών μισθολογίων», κατά μέσο όρο 10%, που πρόκειται να εφαρμοστούν από την 1 Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους και εντεύθεν. Συνεπώς, κάθε αίτημα που άπτεται του μισθολογίου του ένστολου προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας εξετάζεται στα προαναφερόμενα πλαίσια.

Ενόψει των προαναφερομένων, στόχος μας είναι η θέσπιση ενός ειδικού μισθολογίου ενστόλων, το οποίο θα τελεί σε συνάρτηση με την φύση της αποστολής και τις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας του προσωπικού, για την όσο δυνατόν πληρέστερη προστασία των δικαιωμάτων του, ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπρεπής διαβίωση αυτού και των οικογενειών του, προκειμένου να δύνανται οι ένστολοι των Σωμάτων Ασφαλείας, απερίσπαστα, με επαγγελματισμό και συνέπεια να εκτελούν τα καθήκοντά τους. Με βάση της σκέψεις αυτές και με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, επιδιώκουμε τη συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία καθώς και την επικοινωνία και τον εποικοδομητικό διάλογο με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, για την εξεύρεση των πλέον ενδεδειγμένων λύσεων. Στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστούν και τα λοιπά αιτήματα που έχουν και οικονομικό χαρακτήρα.

Σε ότι αφορά στο αναφερόμενο ζήτημα των ασφαλιστικών Ταμείων, διευκρινίζεται ότι αυτά διοικούνται από τα οικεία Διοικητικά Συμβούλια και οι αποφάσεις τους εγκρίνονται από τον εκάστοτε αρμόδιο Υπουργό. 

Ειδικότερα, το Μετοχικό Ταμείο Στρατού (Μ.Τ.Σ.) αντιμετωπίζει σήμερα πρόβλημα βιωσιμότητας. Το εν λόγω Ταμείο διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο και σε κάθε περίπτωση οι αποφάσεις του εγκρίνονται από τον εκάστοτε Υπουργό Εθνικής Άμυνας. Στο Διοικητικό αυτό Συμβούλιο, το οποίο είναι οκταμελές, το Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας εκπροσωπείται μόνον από έναν Υποστράτηγο ή Ταξίαρχο ή Αστυνομικό Διευθυντή, εν αποστρατεία ή σε πολεμική κατάσταση (μόνιμη διαθεσιμότητα), μετοχομερισματούχο του Ταμείου. Για την αναλογική εκπροσώπηση έχουν διατυπωθεί κατ’ επανάληψη προτάσεις προς το Μ.Τ.Σ. και έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις μεταξύ εκπροσώπων του εν λόγω Ταμείου, του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας και συνδικαλιστικών φορέων, για την συζήτηση του θέματος και την εξεύρεση λύσης. Επιπροσθέτως, στο από 07-05-2007 Πρακτικό της συγκροτηθείσας Επιτροπής, για την αναζήτηση λύσεων σχετικά με την βιωσιμότητα του Μ.Τ.Σ., αποτελούμενη από εκπροσώπους του Γ.Ε.Σ., του Μ.Τ.Σ. και της Ελληνικής Αστυνομίας, διατυπώθηκε ρητά η πρόταση διεύρυνσης του αριθμού των μελών του Δ.Σ. του Ταμείου, καθώς και η τοποθέτηση σ’ αυτό, ανώτερου Αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας, με διοικητικά καθήκοντα, χωρίς ωστόσο να υπάρξει μέχρι σήμερα θετικό αποτέλεσμα. Πάντως, η συνεργασία μας με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τη Διοίκηση του Μ.Τ.Σ. συνεχίζεται για την εξεύρεση της πλέον ενδεδειγμένης και κοινά αποδεκτής λύση. 

Για την ενίσχυση των πόρων του Μ.Τ.Σ., σας πληροφορούμε ότι, κατόπιν σχετικής πρωτοβουλίας μας, καταρτίσθηκε και συμπεριελήφθη στο σχέδιο νόμου «Παροχή Υπηρεσιών Ασφαλείας από Ένοπλους Φρουρούς σε Εμπορικά Πλοία και Άλλες Διατάξεις» (το οποίο ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων), διάταξη σύμφωνα με την οποία το προϊόν της εκποίησης των οχημάτων και των αχρήστων υλικών της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και ποσοστό 5% των εσόδων από τις επιβαλλόμενες χρηματικές ποινές και τη μετατροπή σε χρήμα των στερητικών της ελευθερίας ποινών, περιέρχονται στο Μ.Τ.Σ. κατά ποσοστό 68%, (το 32% περιέρχεται στο πρώην Ταμείο Αρωγής Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων -Τ.Α.Υ.Α.Π.). Παράλληλα, κατατέθηκε τροπολογία στο εν λόγω σχέδιο νόμου για την  αποπληρωμή – διακανονισμό του χρέους του Μετοχικού Ταμείου προς το Ελληνικό Δημόσιο εντός δέκα πέντε (15) ετών. Επιπλέον, με τη διάταξη του άρθρου 38 παρ. 1β του ν. 3986/2011 (Α-152), καθιερώθηκε ειδική εισφορά αλληλεγγύης 1% επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων των Υπαλλήλων του Δημοσίου (συμπεριλαμβανομένων και των Αστυνομικών) υπέρ του Τ.Π.Δ.Υ., ενώ για όσους δεν είναι ασφαλισμένοι στο εν λόγω Ταμείο η εισφορά αυτή επιβάλλεται υπέρ του Ο.Α.Ε.Δ. και σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 11 του ν. 4024/2011 (Α-226) η ως άνω εισφορά, που αποδιδόταν υπέρ του Ο.Α.Ε.Δ., αποδίδεται πλέον υπέρ του Μ.Τ.Σ.

Ως προς το ζήτημα της εκπαίδευσης, επισημαίνεται ότι, για το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η εκπαίδευση του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας, αποτελεί θέμα υψηλής προτεραιότητας, καθότι είναι βασική προϋπόθεση για την απρόσκοπτη εκτέλεση των καθηκόντων του. Για το σκοπό αυτό, με βάση τα διδάγματα της παιδαγωγικής θεωρίας, των κοινωνικών εξελίξεων στη χώρα, αλλά και των ισχυόντων στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και διεθνώς το εκπαιδευτικό σύστημα, με προγραμματισμό και μελέτη, αναβαθμίζεται συνεχώς και προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις. Η εκπαίδευση, μετεκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού είναι συνεχής και εντατική, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Τεχνογνωσία, μεθοδικότητα, εξοπλισμός και διαρκής εκπαίδευση (δια βίου εκπαίδευση) είναι το τετράστιχο στο οποίο επιβάλλεται να βασίζεται το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα. 

Ειδικότερα, σε ότι αφορά στην εκπαίδευση του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας παρατηρείται ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα, μέσα από μια συνεχή, προγραμματισμένη και εξορθολογισμένη μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος στις Σχολές της Αστυνομικής Ακαδημίας, βασικό στοιχείο της οποίας είναι η αναβάθμιση των Γενικών Προγραμμάτων Εκπαίδευσης των Σχολών και η συμπερίληψη  νέων και χρήσιμων γνωστικών αντικειμένων. Στο πλαίσιο της διαρκούς μεταλλασσόμενης εγκληματικότητας και των κοινωνικών εξελίξεων, το αστυνομικό σύστημα αναβαθμίζεται συνεχώς και προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις. Η εκπαίδευση, μετεκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού, είναι συνεχής και εντατική, προκειμένου να  εκπληρώνει με επάρκεια την αποστολή του αλλά παράλληλα να ενισχυθεί το επίπεδο προστασίας του, πάντοτε σύμφωνα με τη νομιμότητα και σεβασμό στα δικαιώματα του ανθρώπου.

Αναφορικά με τα θέματα εκπαίδευσης του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, σας γνωρίζουμε ότι, έχει ήδη ζητηθεί από τις Διευθύνσεις και τις Υπηρεσίες του Αρχηγείου, τους Διευθυντές Σπουδών των Σχολών και τους καθηγητές που έχουν ορισθεί, η υποβολή προτάσεων και απόψεων για την αναμόρφωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τα ερωτήματα που τέθηκαν επικεντρώνονται στην αναμόρφωση της διδακτέας ύλης των μαθημάτων που διδάσκονται, στην ανάγκη διατήρησης ή κατάργησης μαθημάτων, στην αναμόρφωση της διδασκαλίας με παροχή κινήτρων στους διδασκόμενους, μέσω διαδραστικής επικοινωνίας καθηγητή και εκπαιδευόμενου και οτιδήποτε άλλο κρίνεται απαραίτητο να αναφερθεί, προκειμένου να βελτιωθεί η παρεχόμενη εκπαίδευση στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι η νομοθετική ενσωμάτωση των προτάσεων της Επιτελικής Μονάδας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη στο πρόγραμμα σπουδών των παραγωγικών σχολών, το οποίο θα επικεντρωθεί στην προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου, την επιχειρησιακή ετοιμότητα – πρακτικοποίηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και το πειθαρχικό δίκαιο. Επίσης, επιδιώκεται η πλήρης ενσωμάτωση στους Κανονισμούς Εκπαίδευσης του Βασικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος του Οργανισμού FRONTEX σε θέματα συνοριακής φύλαξης. 

Περαιτέρω, σας πληροφορούμε ότι, οι εκπαιδευτικές σειρές που ήδη φοιτούν στις Σχολές του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. διδάσκονται πλέον, των μαθημάτων που προβλέπονται στους ισχύοντες Κανονισμούς Εκπαίδευσης και μαθήματα τα οποία ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εποχής.

Επίσης, η Διεύθυνση Εκπαίδευσης του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος (Α.Π.Σ.), στα πλαίσια της διαρκούς επιμόρφωσης και επαγγελματικής κατάρτισης των στελεχών του, αλλά και των συνεργαζόμενων φορέων, πραγματοποιεί σεμινάρια και εκπαιδεύσεις, επιμορφώνοντας και καταρτίζοντας στις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, τους υπαλλήλους κάθε βαθμίδας και συμμετέχει  ενεργά με την διοργάνωση  τακτικών και  έκτακτων  εκπαιδεύσεων. Σκοπός όλων των εκπαιδεύσεων, συμπεριλαμβανομένης και αυτής των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης που σήμερα εκπαιδεύονται στα Παραρτήματα της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, είναι η ανάπτυξη και η βελτίωση των προσόντων, γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων των εκπαιδευομένων, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις, στις νέες συνθήκες εκτέλεσης του πυροσβεστικού έργου και στις νέες τεχνολογίες, σε θέματα πειθαρχίας, επιχειρησιακής ετοιμότητας και δικαίου προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Στο πλαίσιο των προσπαθειών που καταβάλλονται από το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος προκειμένου το προσωπικό των Υπηρεσιών να εκπληρώνει την αποστολή του, έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στρατηγικοί στόχοι. Οι προσπάθειες για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος στις Σχολές του Πυροσβεστικού Σώματος εστιάζονται στα ακόλουθα : 
· Στη δημιουργία νέου εκπαιδευτικού κέντρου (Πυροσβεστική Ακαδημία) στα πρότυπα των Ευρωπαϊκών χωρών, καθώς και τη δημιουργία κατάλληλων Ειδικών Κέντρων Εκπαίδευσης (έρευνα και διάσωση από σεισμό) ή ενός Πολυκέντρου Εκπαίδευσης (αστικές πυρκαγιές, τροχαία ατυχήματα, υδάτινο περιβάλλον κ.ο.κ) για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των συνεπειών από φυσικές, τεχνολογικές και λοιπές καταστροφές. 
· Στην ανωτατοποίηση της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν 4009/6-09-2011 και τη διεύρυνση της συνεργασίας της με τη συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα (military Erasmus, Da Vinci κ.ο.κ.) 
· Στην κατ’ έτος πρόσληψη μόνιμου προσωπικού (Πυροσβεστών και Ανθυποπυραγών), μέσω πανελληνίων εξετάσεων.
· Στην πιστοποίηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη δημιουργία μητρώου εκπαιδευτών, σύμφωνα με το ν.3879/2010.
· Στη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με δυνατότητα πρόσβασης σε εκπαιδευτικό υλικό από όλο το πυροσβεστικό προσωπικό
· Στη συνεργασία Πυροσβεστικής Ακαδημίας με άλλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για θεσμοθέτηση διαπανεπιστημιακών μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
Πέραν αυτών, σας πληροφορούμε ότι η αναβάθμιση του επιπέδου προστασίας και εξυπηρέτησης των πολιτών αποτελεί αντικείμενο διαρκούς και ιδιαίτερου ενδιαφέροντος του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Για την αναβάθμιση της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, επιδιώκεται, μεταξύ άλλων και η πραγματοποίηση των απαραίτητων οργανωτικών μεταβολών στη δομή και την εσωτερική διάρθρωση των Υπηρεσιών των Σωμάτων Ασφαλείας. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται και αξιολογούνται οι πραγματικές ανάγκες κάθε περιοχής, η λειτουργία και η αποτελεσματικότητα των Υπηρεσιών, καθώς και άλλα συναφή στοιχεία, όπως τα γεωμορφολογικά και πληθυσμιακά δεδομένα, οι μεταβολές που επήλθαν στη διοικητική διαίρεση της χώρας κ.λπ., ώστε να προκριθούν οι πλέον ουσιαστικές, ορθολογικές και ωφέλιμες, για τις τοπικές κοινωνίες και το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον, λύσεις.

Προς την κατεύθυνση αυτή, επιχειρείται ήδη μέσω συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων, η εκπόνηση μιας ενιαίας μελέτης αναδιοργάνωσης της Ελληνικής Αστυνομίας. Στο πλαίσιο αυτό, κατόπιν υποβολής στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης σχετικού προς τούτο Τεχνικού Δελτίου Προτεινόμενης Πράξης, την 19-01-2011, με απόφαση του οικείου Υπουργού, εντάχθηκε η Οριζόντια Πράξη «Μελέτη Αναδιάρθρωσης-Αναδιοργάνωσης των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας» στα  Επιχειρησιακά Προγράμματα «Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013». Σκοπός της πράξης αυτής είναι η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης μελέτης αναδιοργάνωσης της Ελληνικής Αστυνομίας, προκειμένου να εκσυγχρονιστούν οι Υπηρεσίες της, να προσαρμοστεί η δομή και η λειτουργία της στη σύγχρονη πραγματικότητα, και να επέλθουν οι κατάλληλες οργανωτικές μεταβολές, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του ρόλου και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς της.

Πέραν αυτών, σας γνωρίζουμε ότι, στα πλαίσια της ποιοτικής και ποσοτικής αναβάθμισης των παρεχομένων στους πολίτες υπηρεσιών και της ενίσχυση της ικανότητας και αποτελεσματικότητας των Υπηρεσιών του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος, βάσει της υπ’ αριθ. 53100 οικ.Φ.100.4/16-11-2011 απόφασης του Αρχηγού Π.Σ., ανασυγκροτήθηκε η Επιτροπή για την αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών του. Επισημαίνεται δε ότι, με την ολοκλήρωση των εργασιών της, η Επιτροπή θα καταθέσει το πρακτικό της, στην ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος, προκειμένου να ληφθούν σχετικές αποφάσεις, που αφορούν τυχόν αναβαθμίσεις ή καταργήσεις Πυροσβεστικών Υπηρεσιών και Κλιμακίων της χώρας. Η Επιτροπή, κατά τη διάρκεια των εργασιών της, θα λάβει υπόψη της όλες τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, που αφορούν το οικιστικό, φυσικό περιβάλλον, βιομηχανικές περιοχές κ.α., καθώς και το ζήτημα υπάρχουσας δύναμης στο Πυροσβεστικό Σώμα. 

Το ζήτημα της στελέχωσης των αστυνομικών  πυροσβεστικών και λιμενικών Υπηρεσιών, αντιμετωπίζεται, σήμερα, μέσα από τις δυνατότητες που παρέχει η συνολική δύναμη των Σωμάτων, η οποία είναι ελλειμματική, με ορθολογική κατανομή αυτής, σύμφωνα με τις ειδικές προβλέψεις των κανονισμών που διέπουν τις μεταθέσεις και τις εν γένει μετακινήσεις του ένστολου προσωπικού. Από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τα Αρχηγεία των εν λόγω Σωμάτων καταβάλλονται προσπάθειες για την περαιτέρω ενίσχυση των περιφερειακών Υπηρεσιών, με ανθρώπινο δυναμικό, προκειμένου να ανταποκρίνονται με επάρκεια στην εκπλήρωση της αποστολής τους. 

Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο της μελέτης αναδιοργάνωσης των Υπηρεσιών θα εξεταστεί και το ζήτημα της αύξησης-ανακατανομής των οργανικών θέσεων, όπως και όλα γενικά τα οργανωτικά θέματα, ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των Υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση στόχος μας είναι η περαιτέρω ενίσχυση  με ανθρώπινο δυναμικό των λεγόμενων μάχιμων Υπηρεσιών και των τριών Σωμάτων Ασφαλείας, προκειμένου να  ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά τους και να δημιουργηθεί το επιθυμητό περιβάλλον ασφάλειας.

Σε ότι αφορά το σύστημα κρίσεων και προαγωγών του προσωπικού σας πληροφορούμε ότι οι κρίσεις-προαγωγές των Αστυφυλάκων, Υπαρχιφυλάκων Αρχιφυλάκων Ανθυπαστυνόμων ανακριτικών και μη ανακριτικών, καθορίζονται από τις διατάξεις του νόμου 3686/2008 «Ρύθμιση θεμάτων προσωπικού Ελληνικής Αστυνομίας» (Φ.Ε.Κ. Α-158). Επισημαίνεται δε ότι, οι επιμέρους ρυθμίσεις του εν λόγω νόμου θεσπίστηκαν, κατόπιν προηγούμενης επικοινωνίας, συνεργασίας και συμφωνίας με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, οι οποίοι συμμετείχαν στις διαβουλεύσεις των ομάδων εργασίας επιτελών αξιωματικών. 

Με τις ανωτέρω ρυθμίσεις επιχειρήθηκε και επετεύχθη, σε σημαντικό βαθμό, όπως προέκυψε από την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού, η βελτίωση του συστήματος υπηρεσιακής εξέλιξης του προσωπικού κατώτερων βαθμών, η αποτελεσματικότερη και ορθολογικότερη αξιοποίησή του, η άμβλυση ορισμένων δυσλειτουργιών που παρατηρήθηκαν, η άρση ανισοτήτων, ιδίως σε σχέση με το ένστολο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, αντίστοιχων βαθμών. Παράλληλα, εντάχθηκαν στο αστυνομικό προσωπικό οι συνοριακοί φύλακες και οι ειδικοί φρουροί που συμπληρώνουν τριετία από την μονιμοποίησή τους στο Σώμα. Με τα δεδομένα αυτά, το νέο σύστημα βαθμολογικής εξέλιξης δημιουργεί κίνητρο περαιτέρω παραμονής των αστυνομικών, που διαθέτουν πολυετή και πολύτιμη εμπειρία, με παράλληλη βελτίωση των αποδοχών τους. Σημειώνεται δε ότι, κατ’ εφαρμογή του συστήματος αυτού έχει προαχθεί μεγάλος αριθμός αστυφυλάκων ανακριτικών υπαλλήλων χωρίς να έχουν ανακύψει λειτουργικής φύσεως ζητήματα για το εν λόγω προσωπικό και τις Υπηρεσίες του Σώματος. Επισημαίνεται δε ότι, οι διατάξεις του ν. 3686/2008 συνιστούν αναμόρφωση και εκσυγχρονισμό προγενέστερων διατάξεων.

Το σύστημα κρίσεων-προαγωγών των Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, καθορίζεται από τις διατάξεις του π.δ. 24/1997. Οι διατάξεις του εν λόγω π.δ/τος αποτελούν αναμόρφωση, βελτίωση, εκσυγχρονισμό και κωδικοποίηση προγενεστέρων διατάξεων και κατά την κατάρτισή τους  ελήφθησαν υπόψη αντίστοιχες διατάξεις κανονισμών ομοειδών Κλάδων (π.χ. Ενόπλων Δυνάμεων), των Υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ως επίσης και η πάγια νομολογία των ακυρωτικών διοικητικών δικαστηρίων (Διοικητικών Εφετείων και Σ.τ.Ε.).

Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι οι κρίσεις του ανωτέρω προσωπικού πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από τα αρμόδια Υπηρεσιακά Συμβούλια Κρίσεων. Τα εν λόγω Συμβούλια είναι ανεξάρτητα συλλογικά όργανα, αποτελούνται δε αξιωματικούς, οι οποίοι κρίνουν το αστυνομικό προσωπικό βάσει των τηρούμενων στους ατομικούς του φακέλους και λοιπά ατομικά  έγγραφα στοιχείων, από τα οποία προκύπτει, μεταξύ άλλων, η επαγγελματική τους επάρκεια ανά βαθμό, η ευσυνειδησία τους, η αντοχή τους στις δύσκολες συνθήκες εργασίας, η αποδοτικότητά τους, το ψυχικό τους σθένος, η αυτοκυριαρχία τους, οι απονεμηθείσες υλικές και ηθικές αμοιβές, η πειθαρχικότητά τους. Πάντως, το ανωτέρω νομοθετικό πλαίσιο καλύπτει τις σύγχρονες απαιτήσεις και παρέχει τα εχέγγυα της ισονομίας και αξιοκρατικής αντιμετώπισης, βελτιούμενο διαρκώς χάριν του δημοσίου συμφέροντος και του προσωπικού, ενώ αξιολογούνται κάθε φορά οι προτάσεις τόσο των Συνδικαλιστικών Ενώσεων όσο και οι σχετικές προσωπικές αναφορές - εισηγήσεις των αξιωματικών. 

Επίσης, βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την αναμόρφωση και τροποποίηση του π.δ. 305/92 «Ρυθμίσεις θεμάτων ιεραρχίας, κρίσεων, προαγωγών και αποστρατείας των αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος.», ενώ στην παρούσα φάση έχουν προωθηθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας Προεδρικά Διατάγματα περί κρίσεων και προαγωγών, με τα οποία τροποποιούνται οι ισχύουσες σχετικές διατάξεις του Κώδικα Προσωπικού Λιμενικού Σώματος.

Τέλος, επισημαίνεται ότι, βασικό μέλημα και στόχο υψηλής προτεραιότητας του Υπουργείου μας, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί, προεχόντως, η διασφάλιση της ζωής και της περιουσίας των πολιτών καθώς και η προστασία των δικαιωμάτων αυτών και του περιβάλλοντος. Σταθερή επιδίωξή μας είναι η διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας των Υπηρεσιών, η επίλυση των προβλημάτων που απασχολούν το ένστολο και μη προσωπικό, η προστασία των δικαιωμάτων του και η ανύψωση του ηθικού του. Προς την κατεύθυνση αυτή επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας, με πρόθεση αξιοποίησης κάθε δημοσιονομικής δυνατότητας που μας παρέχεται, στα πλαίσια της ιδιαίτερα δύσκολης δημοσιονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα, αλλά και με ισχυρή βούληση για την ανάληψη των απαραίτητων πρωτοβουλιών, προς ικανοποίηση των προβαλλόμενων δίκαιων αιτημάτων του προσωπικού, ώστε να εγγυηθούμε, μεταξύ άλλων και τις καλύτερες δυνατές αποδοχές σ’ αυτούς που καθημερινά μοχθούν για την ασφάλεια των πολιτών και την προστασία του κοινωνικού συνόλου.
                                                                                           Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
                                                                                               ΜΑΝΩΛΗΣ  ΟΘΩΝΑΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου